Stress- en burn-out behandeling bij Psycholoog Bergen op Zoom

Natuurlijk wist je niet wat het was

Je dacht wel dat je het wist: iemand met een burn-out is ‘supermoe’. Maar dat blijkt toch wel even anders te liggen. Moe is niet het woord; je bent ‘op’; maar dat niet alleen, het lijkt wel alsof er van binnen iets geknapt is. Je kijkt anders naar het leven, je ziet de dingen anders. En ja, je bent ook moe. En je bent bezorgd. En je bent onzeker omdat het lijkt alsof je lichaam je in de steek heeft gelaten.

Je lichaam heeft je niet in de steek gelaten

In tegendeel: jij hebt je lichaam in de steek gelaten. En je lichaam roept je nu tot de orde. Het hebben van een burn-out is de laatste stap van een langdurig proces waarin je systematische roofbouw op je leven en je lichaam hebt gepleegd. De burn-out is de opmaat naar een volgend leven, waarin je een aantal zaken heel anders gaat doen.

Focus op twee onderwerpen

De ene is praktisch, de ander inhoudelijk. De praktische kant van je burn-out is dat je bepaalde dingen verkeerd aanpakt: misschien verdeel je je energie niet goed, misschien vind je het lastig om nee te zeggen, misschien kun je slecht ontspannen of blijf je veel te lang piekeren. Praktische problemen die je met wat inspanning goed kunt veranderen. Je leert technieken en methoden om jezelf blijvend te helpen.

Een burn-out is geen mechanisch probleem; het is niet zo dat je alleen maar teveel hooi op je vork nam. Er zijn mensen die ongehoord veel doen en geen burn-out krijgen. Bij een burn-out heb je te vaak te veel energie besteed aan dingen die in wezen onbelangrijk voor je zijn. Je hebt geen voldoening gekregen van je harde werk, je hebt niet gevoeld dat je aan iets bouwde dat de moeite waard is, je hebt dus niets wezenlijks teruggekregen van je inspanningen. Daarom besteden we aandacht aan zingevingsvraagstukken.

Wat is echt belangrijk voor je? Hoe kun je dat in het vizier houden? Hoe vind je altijd de rust en de ruimte om keuzes te maken die passen bij de voor jou belangrijke onderwerpen?

Werken in je werk

In het begin is het belangrijk dat je even weg blijft van je werk. Om de zaken op een rijtje te zetten. Om je fundament te hervinden. In overleg zal ik wel proberen om je zo snel mogelijk weer terug in je werkomgeving te plaatsen. Je hebt je klachten niet alleen gekregen; en ze in isolement behandelen kan voor onverwachte verrassingen leiden als je dan na lange tijd ineens wél weer in je werkomgeving bent.

Ik begeleid je in niet precies je oude functie met de oude verantwoordelijkheden en uren, maar wel in ongeveer jouw werk. Daar leer je je nieuw geleerde praktische vaardigheden in de praktijk te brengen.

Terugkijken op iets dat goed was

De meeste mensen die na een tijdje terugkijken op een burn-out begrijpen heel goed waarom het nodig is. Ze snappen dat het niet anders kon en zijn eigenlijk ook wel een beetje dankbaar voor de nieuwe kans.

Contact

Klaar om in te grijpen? Of heb je nog vragen of wil je weten of ik je kan helpen? Bel gerust voor een afspraak of stuur een email naar Psycholoog Bergen op Zoom.